Filiz om projekt, pyssel, barnen, familjen och annat jag vill dela med mig av...

Alla inlägg under september 2009

Av Filiz - 29 september 2009 21:08

Var på föräldrarmöte ikväll. Tänker att jag ska borde på nåt bra sätt få fram att jag syr upp maskeraddräkter till barn, utan att sälja in det fult. Jag tycker ju att det är så himla roligt med utklädning och scenografi och barnen blir ju så söta, att det är därför jag har börjat sy och sälja dräkter.

Men istället säger jag ingenting.

Typiskt mig. Vuxna-läskigt. Barn-roligt!


Men jag kommer att ha min bloggadress i mail/kontaktlistan på dagis, så att man kan se av lite saker jag gjort, och beställa dräkter via mailen filiz@backyard.se


Men åter till mötet.

Det gicks igenom en del påminnelser, extra kläder, passa tider, cykelparkeringen osv, MEN, en massa nya aktiviteter (kul!) som teater och Hitta Vilse.

Något annat som var väldigt kul var att barnen hade blivit tillfrågade om vad DE ville göra för extra kul på förskolan.

Och de hade en hel lång lista med bra kul saker!

Bland annat Disco (ha ha, kul discodräkt tänker jag!!), Långbord med fredagsmys, Bio med biobiljetter och popcorn (biljettlucka, med en fröken som tar emot biljetter i röd sammets cape tänker jag!!), hmmm...låt mig tänka var det nåt mer?

MASKERAD!! hade barnen önskat sig också!! Nämen guud så kul tänker jag.

Ha ha, kollade med Ollie direkt när jag kom hem om det var så att han skulle vilja klä ut sig, och i så fall till vad?

Någon sagofigur? Superhjälte? Ett djur? En elefant kanske?? En grå mjuk dräkt med stora rosa öron och liten smal svans!

Ollie svarar:

-Jag skulle vilja vara en katt. En svart med öron och lång svans. Å så ska den ha lite blått här...(han pekar på bröstet och magen).

Jag:

-Mmmmm...tänker och svarar jag. Blått??

-Jaa, jag vill det!

-OK, så får det bli då, svarar jag och pussar honom godnatt.


Ja, det är ju så kul med barn!!

Ofta med kluriga lösningar och roliga svar! SÅ vill jag vara...!


Av Filiz - 28 september 2009 11:32

Byggde ihop ett Lego-bord förra veckan till Ollie för att hålla reda på de små Legobitarna för Ilon.

Nästa del är att jag ska fälla ner små hinkar i bordet för specialbitar att spara och Lego-gubbar.

Men det får bli en annan dag...

Så här ser det ut idag.


Lego bord


Lego-bord

Av Filiz - 21 september 2009 16:52

Ja, storebrorsan har ju en snöleopard-dräkt så jag tänkte att det skulle ju vara väldigt sött om snöleoparden kunde få en lillebrorsa.

Snickrade lite på ett Lego-bord först men satte igång och sy efter lunch, när ilon sov.

Resultatet blev super, han är jättesöt i dräkten. Uppskattat av folk ute och på dagis!


 

En liten snöleopard-unge.


 


 


Hör av er om ni vill beställa en dräkt till ditt barn.

Jag syr olika dräkter efter önskemål. Tiger, zebra, björn, superhjältar, sagofigurer mfl.

Av Filiz - 18 september 2009 22:45

Temat till detta 8 års kalas var Rymden så beställaren fick en cool 70-tals inspirerad tjejdräkt med bälte och pannband.

Stövlar i silver och mantel med krage.


Rymddräkt    

Av Filiz - 18 september 2009 22:34

Babysitter och gåstol omsydd i moln-tyget från Gunilla Axén.

Jag stod inte ut med originaltyget med nallar...


Omsydd babysitter


 

Omsydd gåstol

Av Filiz - 18 september 2009 22:27

En nyinköpt örn från Naturhistoriska blev inspirationen till detta hörn i barnrummet.

Skogstema.

Kuddar i form av stora grå stenar, "levande" gräs och vitmålad gren fäst på väggen.

Kanin-lampa som lyser upp skogen på kvällen.


 

En nöjd kille i sin skog.


 
  


Av Filiz - 18 september 2009 21:30

 


Detaljbild Barba-burkar och Cars-bilar i en String-hylla.

Av Filiz - 18 september 2009 15:30

Jag och Ollie snickrade denna kiosk och sålde hemmagjord saft och marmelad i somras.

Det blev en mycket populär tillställning som gärna får upprepa sig.

Barnen stoppade folk på gatan och sålde god vinbärssaft för 1 kr glaset, och då ingick det en valfri kaka ur kaklådan.

Gillade man det, kunde man köpa en flaska koncentrerad saft att ta hem.

Många blev nyfikna och stannade med bilen för att sedan komma och köpa dessa söta bruna flaskor med saft.

Mycket trevlig dag.


 

Ovido - Quiz & Flashcards